De tijden dat scootmobielen bestonden uit een houten stoeltje en een setje kruiwagenwieltjes liggen inmiddels ver achter ons. Anno 2025 is de scootmobiel uitgerust met de modernste technieken en zien we een volwassen product dat je comfortabel van a naar b brengt. Wij rijden de IVA S1000 en delen onze ervaringen in deze uitgebreide test.
Design
De markt voor scootmobielen ontwikkelt zich in rap tempo en mede door de komst van krachtige en zuinige elektromotoren – in combinatie met frisse looks – is het aanbod sterk toegenomen. Bij de IVA S1000 is dit niet anders want hier staat gewoon een heel fraaie 4-wieler waarmee je voor de dag kunt komen. Het model is leverbaar in maar liefst 4 kleuren waarvan wij de moderne kleur nardo grijs hebben gekozen. Wellicht het meest opvallende is de zogenaamde ‘captain seat’ die er alleen al van een afstandje heel comfortabel uitziet. De stoel is in lengte verstelbaar maar ook de rugleuning is te verstellen. Je hebt zelfs comfortabele armleuningen en een hoofdsteun voor extra comfort én veiligheid. De voorzijde van de scooter heeft veel gelijkenissen met scooters die je vaker op straat tegenkomt met in de stuurkap een led-koplamp. Aan de voorzijde is een metalen bumper gemonteerd die bescherming biedt voor de kapdelen. In de voorkap zijn tevens de knipperlichten gemonteerd zodat je geen hand uit hoeft te steken. De stoel is gemonteerd op een metalen frame dat middels een sleutel toegang geeft tot de accubak en waar je zelfs nog wat kleine spulletjes kwijt kunt. Aan de achterzijde twee aparte lichtunits met led-technologie en op de rugleuning wordt een grote topkoffer in kleur meegeleverd voor pakweg 40 liter extra opbergruimte.IVA levert fraaie 10 inch aluminium wielen waarvan de voorste wielen 8 en de achterste 10 spaken hebben. Het dashboard is volledig digitaal en geeft je veel info zoals rijsnelheid, accuhoeveelheid en kilometerstand. Diverse controlelampjes geven je als rijder nog wat extra informatie. De S1000 beschikt over 3 rijmodi zodat je altijd zelf de gewenste snelheid aan kunt passen, maar daarover straks meer.
Wegrijden
Deze scootmobiel wordt geleverd met een afstandsbediening zodat je hem ook kunt rijden zonder de sleutel te gebruiken, het zogenaamde keyless rijden. Het is echter ook mogelijk om de sleutel te gebruiken, wat je zelf wilt. Als je hem inschakelt gaat automatisch de verlichting aan en kun je een rijstand kiezen om te kunnen rijden. Vanaf stilstand gaat het accelereren gelijkmatig en in stand 1 haal je een topsnelheid van zo’n 12 km/u. Het sturen gaat vrij gemakkelijk en door de montage van schokdempers voor en achter worden oneffenheden goed weggewerkt. Deze 4-wieler ziet er niet alleen optisch heel goed uit, onder de kappen zien we ook een volwassen rijwielgedeelte en een krachtig remsysteem dat bestaat uit 2 remschijven voor en 2 trommelremmen achter. Daarmee krijg je de S1000 zelf vanaf topsnelheid moeiteloos tot stilstand, zelfs als het met volle gewicht heuvelaf gaat.
De gemonteerde wheelie bar aan de achterzijde zorgt voor extra ondersteuning wanneer je een stoep afrijdt en voorkomt dat de scootmobiel om kan slaan. De eerste vraag is altijd als wij iets testen hoe ver je ermee kunt rijden en dat is bij deze test niet anders als wij op straat staan te fotograferen. In stand 1 is een rijbereik haalbaar van 45 km, maar dit zijn waarden die wel afhankelijk zijn van een aantal factoren. De rijomstandigheden zijn daarbij essentieel wat betekent dat je minder kilometers kan maken wanneer de temperatuur onder de 10 graden komt. In de praktijk presteert een accu het beste bij een temperatuur van 21 graden. Ook gewicht draagt bij aan de range van de scootmobiel. Het maakt nogal wat verschil in rijbereik of je 60 kg of 100 kg weegt. Wil je de accu laden dan is er een laadpunt bij de voetenplank maar het is ook mogelijk de accu uit te nemen en in de woonkamer op te laden, via een normaal stopcontact. Optioneel is een tweede accu leverbaar die de actieradius verdubbelt naar 90 km. Het openklappen van het zadel kan voor sommige wat zwaarder zijn en zal in de praktijk wellicht minder vaak gebeuren.
Praktisch
Een scootmobiel koop je voor het praktische gebruiksgemak om dagelijks mee naar de stad, supermarkt of in de natuur te rijden. Als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid dan scoort de S1000 veel punten, maar we hebben hem in de dagelijkse praktijk getest en ook daar zien we een goed resultaat. Een groot handschoenvak, een grote topkoffer en een vlakke voetenplank zorgen ervoor dat je niet alleen voor jezelf ruimte hebt, maar ook voor boodschappen van de buurvrouw/man.
Conclusie
De markt voor scootmobielen groeit gestaag en daarmee ook het aantal modellen. De leverancier van ons model is geen eendagsvlieg en heeft reeds jarenlang ervaring op het gebied van 4-wielers. Dat betekent dat producten continue worden onderworpen aan verbeteringen en dat zien we terug bij de IVA S1000. Dit model is kwalitatief goed afgewerkt en wordt geleverd met 2 jaar garantie. De rijkwaliteiten zijn goed en hij is perfect inzetbaar voor allerlei dagelijkse ‘klussen’. Met een prijs van €2.899,- levert IVA een keurige 4-wieler tegen een concurrerende prijs.
Technische gegevens
IVA S1000
|
|
---|---|
Motor
|
1000 W Borstelloos elektrisch
|
Accu
|
60V/20a
|
Leeggewicht
|
74 kg (incl. accu)
|
Lader | 5 Ah |
Draaggewicht | 190 kg |
Band voor | -10 |
Band achter | -10 |
Remmen achter | Dubbele schijf |
Actieradius | 45 km |
Oplaadtijd | 8 a 10 uur |
Topsnelheid | 25 km/u |
Afmetingen (LxBxH) | 1.730 x 735 x 1.090 |
Prijs NL | €2.899,- |
Importeur NL/BE | the mobility group b.v. |
Website NL/BE | ivamobility.com |