De scootmobiel wint langzaam aan populariteit. Dit komt niet alleen door de vergrijzing, maar ook door de rijeigenschappen en de grote voordelen die het voertuig biedt. Met de Conforto speelt Retelli in op deze veranderende markt, die enorm hard groeit.

De Retelli Conforto valt onder de categorie ‘scootmobiel’, en dat heeft zo zijn voordelen. Een scootmobiel is een gehandicaptenvoertuig met een motor en heeft geen cabine. Opvallend is dat iedereen vanaf 16 jaar een scootmobiel mag besturen, zelfs zonder rijbewijs of lichamelijke beperking. Een kenteken is niet nodig; alleen een WA-verzekering is verplicht. Hoewel er geen helmplicht is, lijkt het ons wel verstandig om er toch een te dragen.

Wanneer ons testmodel wordt afgeleverd, concluderen we snel dat een scootmobiel niet langer suf of saai hoeft te zijn. Het model heeft fraaie ronde vormen en lijkt aan de voorzijde op een ‘gewone’ scooter. De koplampunit is strak weggewerkt, met daarboven de stuurkap met geïntegreerde knipperlichten en het grote (optionele) windscherm. Het zadel is breed en verder naar achteren zien we een strakke achterlichtunit met LED-verlichting. De handige topkoffer wordt optioneel in kleur geleverd, is afsluitbaar, en biedt verrassend veel ruimte voor boodschappen.

Als rijder word je getrakteerd op een compleet LCD-dashboard dat je veel informatie geeft, zoals de rijsnelheid en de rijstand waarin je op dat moment rijdt. Er zijn drie rijstanden en zelfs een achteruitversnelling om gemakkelijker te manoeuvreren – handig! Hoewel de scootmobiel veel weg heeft van een scooter, is er een belangrijk verschil: een derde wiel. Aan de achterzijde bevinden zich namelijk twee wielen van 10 inch. Waar veel fabrikanten een enkelvoudige ophanging monteren, heeft deze Retelli een onafhankelijke ophanging. Dit betekent simpelweg dat de achterwielen los van elkaar kunnen ‘bewegen’. In de praktijk merk je daardoor nauwelijks iets als je met het linker achterwiel door een kuil rijdt.

Wie weleens op een quad heeft gereden, weet hoe lastig bochten kunnen zijn, maar daar is bij de Conforto geen sprake van. Je stuurt hem een bocht in, en de scootmobiel maakt een ‘hellende’ beweging, waardoor rijden een stuk dynamischer wordt. Dit vraagt wat meer rijtechniek, maar zodra je eraan gewend bent, is het een plezierige ervaring. Voor wie liever iets minder dynamisch een bocht wil nemen, is er de optie om het ‘systeem’ vast te zetten.

Met de dubbele 1000W-motor in beide achterwielen heb je flink wat kracht tot je beschikking, zodat rijden met twee personen geen enkel probleem is. Ook de snelheid van 45 km/u (wanneer je op de rijbaan rijdt) is zonder problemen haalbaar. De scootmobiel is leverbaar met een 72V/35Ah accu, of voor een meerprijs van slechts €400,- een 72V/60Ah accu (niet uitneembaar), waarmee je respectievelijk 75 km of 150 km op één lading kunt rijden. Een nieuwe serie, die binnenkort leverbaar wordt, zal nog wat extra opbergruimte onder het zadel bieden. Het remsysteem met drie remschijven kan het eigen gewicht moeiteloos aan, zodat je snel en veilig tot stilstand komt. De Conforto is een onderscheidende scootmobiel die niet alleen praktisch, maar ook dynamisch rijdt.

Technische gegevens

Retelli Conforto
Motor
2 x 1.000 W naafmotor
Accu
72V/35Ah (72V/60Ah)
Leeggewicht
81 kg (excl. accu)
Remmen voor Schijfrem
Remmen achter Dubbele schijfrem
Banden voor 120/70-12
Banden achter 3.00-10
Kleuren Groen, Blauw, Zwart
Actieradius 75 km (bij 35 km/u)
Oplaadtijd 4-6 uur
Afmetingen (LxBxH) 1.880 x 700 x 1.380
Prijs NL/BE €2.795,- (72V/60Ah €3.295,-)
Importeur NL/BE Retelli
Website NL/BE www.retelli.nl