De scootmobiel wint aan populariteit en dat betekent ook dat het voor nieuwe merken interessant wordt om deze markt te betreden. Het nog jonge merk Ripco lanceert 2 nieuwe modellen op de markt waarvan de Ripco Retro het eerste model is dat wij rijden.

Een scootmobiel, of driewielscooter als de Retro moet voldoen aan een aantal specificaties waaronder de maximale breedte die 1.10m bedraagt. Het voertuig moet beschikken over een framenummer en je dient hem WA te verzekeren. De Ripco Retro uit deze test voldoet aan deze voorwaarden en daarmee is het officieel een scootmobiel. Dat geeft je als berijder een groot aantal voordelen: er is geen helmplicht, er is geen kentekenplicht en je hebt geen rijbewijs nodig om een scootmobiel te besturen. De minimumleeftijd is 16 jaar, ben je jonger dan kan je bij de gemeente een ontheffing aanvragen. Daarbij is het grote voordeel dat je met een scootmobiel op zowat elke plek mag rijden. Op de stoep, op het fietspad en op de weg, ik kan het bijna niet geloven…

Design

Wanneer de Retro onze redactie komt binnengereden kunnen we niets anders concluderen dan dat het een opvallende verschijning is. Een fraaie blauwe kleur schittert je werkelijk tegemoet, maar dat is niet het enige. Waar de markt volop elektrificeert, is er bij de door ons geteste Retro nog sprake van een 4-takt brandstofmotor. Dat heeft zo zijn voordelen, waarop we later in de test terugkomen. Het model dat de basis vormt voor de driewieler kennen we als geen ander. Dit ontwerp, maar dan met 2 wielen, was jarenlang het bestverkochte model op de Nederlandse markt en anno 2025 is hij nog gewoon te koop en kom je hem vaak tegen. Over de onderdelenvoorziening hoef je dus in ieder geval niet bang te zijn. Vanaf de uitlaat wordt het allemaal compleet anders en wordt het compacte 10 inch wieltje ingeruild voor 2 forse 12 inch aluminium wielen in de maat 135/65-12.

Daarmee geeft de fabrikant de Retro een solide uitstraling die niet eens zo gek smoelt. De achterzijde heeft het bekende centrale led-achterlicht met led-knipperlichten, die tevens als verlichting fungeren. Een achterrek is opklapbaar en tevens te gebruiken voor een topkoffer. Het zadel is te openen met een sleutel aan de zijkant en geeft dan toegang tot een forse opbergruimte. Terugkomend op de brandstofmotor is dat wat bergruimte betreft een groot voordeel. Elektrische scooters hebben daar vaak de accu’s geplaatst zodat er nagenoeg geen opbergruimte meer is. Verder naar voren is er een ‘handschoenenkastje’ dat afsluitbaar is en daarboven een praktische tassenhaak. Het slot is met een klepje afsluitbaar zodat dieven geen schroevendraaier in het contact kunnen steken. Het dashboard doet analoge tijden weer herleven want hier geen kleuren LCD display, maar gewone wijzers die de snelheid, tankinhoud en accuspanning weergeven. Het digitale klokje is handig voor onderweg en zou eigenlijk standaard op elke scooter moeten zijn, maar is dat zeker niet. De ronde koplamp is volledig led en geeft ook ’s avonds behoorlijk wat licht. De knipperlichten dienen tevens als dagrijverlichting.

Op weg

Onder de kappen huist het bekende GY6 motorblok dat door vele Chinese fabrikanten wordt gebruikt. In het verleden waren dit soort blokken nogal luidruchtig en dorstig, maar ook in China ontwikkelt men door en is het blokje tegenwoordig een heel stuk stiller en zuiniger. Als we de startknop beroeren slaat hij met gemak aan en loopt soepel stationair. Vanaf stilstand komt de Ripco Retro vrij vlot op gang, met een verhoogd toerental. Je hoort echter wel dat er gewerkt wordt en de topsnelheid van 45 km/u wordt vrij snel gehaald.

Op vlak asfalt gaat het allemaal vrij soepel, maar wanneer de kwaliteit van de wegen te wensen overlaat is het zaak om snelheid te verminderen omdat de scooter dan teveel zijwaartse bewegingen maakt. De brede dubbele achterwielen zorgen voor stabiliteit, maar de vering zou wel iets soepeler mogen zijn. De achterwielen worden aangedreven, bij het nemen van een scherpe bocht blijft alles heel lang stabiel. Wie met te hoge snelheid een bocht neemt tilt een wieltje op, maar in de praktijk zal dit onder normale omstandigheden niet gebeuren. Met een gewicht van zo’n 120 kg mag je rekenen op een remsysteem dat heel goed weet om te gaan met dit gewicht. De schijf voor en achter halen de snelheid van deze Retro er heel goed uit.

In de praktijk merken we wel dat het fijner is om op het fietspad met zo’n 30 km/u te rijden, waar je bij smalle fietspaden wel op de breedte van de scootmobiel moet letten. Tijdens de test raakte ik de stoeprand en dat moet je voorkomen.

Conclusie

De markt voor scootmobielen is levendiger dan ooit en de vraag naar dit soort voertuigen is inherent eraan. In de basis zijn deze voertuigen voor mensen met een beperking, maar in de praktijk zien we steeds vaker personen die geen helm willen dragen of geen rijbewijs hebben. Onze Ripco Retro driewielscooter is netjes afgewerkt en is voorzien van een mooie blauwe kleur. Het rijden met 3 wielen vraagt echter wel wat gewenning en dan vooral op slecht wegdek. Kan je daarmee leven dan biedt hij een groot aantal voordelen. De verkoopprijs is met 3.950,- euro weliswaar iets hoger, maar tegelijkertijd uniek in zijn klasse.

Technische gegevens

Ripco Retro
Motor
1 cilinder, 4-takt, 49cc
Koeling
Lucht
Vermogen
3pk bij 7.500 tpm
Koppel
2,9Nm bij 7.000 tpm
Remmen voor
Schijf 220mm
Remmen achter
Schijf
Banden voor
110/70-12
Banden achter
135/65-12
Afmetingen
2.060 x 860 x 1.130
Zadelhoogte
790
Gewicht
120kg
Tankinhoud
6l
Prijs
€3.950,-
Importeur
Mobieco Mobiliteit
Website

Regels voor het gebruik van een gehandicaptenvoertuig

1. Voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig heeft u geen rijbewijs nodig.

2. Voor een gehandicaptenvoertuig hoeft u geen kenteken aan te vragen

3. Als bestuurder van een gehandicaptenvoertuig hoeft u geen helm op

4. U dient het voertuig minimaal WA te verzekeren. Voor gebruik van het voertuig plakt u de sticker van de verzekeraar op het gehandicaptenvoertuig.

5. De minimale leeftijd van de bestuurder is 16 jaar. Jongeren onder de 16 jaar mogen een ontheffing aanvragen bij de gemeente of provincie.

6. U mag ermee op de stoep rijden (maximaal 6 km/h)
U mag ermee het winkelcentrum in (maximaal 6 km/h)
U mag ermee op het brom (fietspad) rijden binnen de bebouwde kom (maximaal 30 km/h)
U mag ermee op het brom(fietspad) rijden buiten de bebouwde kom (maximaal 40 km/h)
U mag ermee op de rijbaan rijden zowel binnen als buiten de bebouwde kom (maximaal 45km/h)

7. Je mag er niet mee op autowegen en autosnelwegen.

8. Vanzelfsprekend lijkt mij maar je mag geen elektrische apparaten vasthouden zoals bijvoorbeeld een mobiele telefoon of muziekspeler. Je mag niet de weg op onder invloed van alcohol, drugs of sommige medicijnen.